Haas in Leiden

Zondag maak ik mijn debuut als ‘echte’ haas. Ik heb al jaren geoefend tijdens de marathontrainingslopen van Energie, dus nu moet het er maar eens echt van komen. Ik zal tijdens de Leiden Marathon de groep van 4 uur begeleiden. Middels dit zogenaamde ‘pacing’ tracht de haas een groep atleten in een zo gelijkmatig tempo naar een gewenste eindtijd te ‘brengen’.

Ik loop samen met Mark. Mark loopt officieel de halve marathon met de 2 uur groep, maar loopt daarna nog even vrolijk een rondje met mij mee. Wel zo gezellig, en voor Mark geen probleem. Ik hoop dat het niet al te warm wordt, anders moet de haas er dadelijk nog af. Neen, ik denk dat we de eerste ronde een aardige groep zullen meekrijgen. Maar het 2e rondje ben ik bang dat het stil zal worden en dat we uiteindelijk met z’n tweeën over de finish komen. Maar we blijven proberen op de juiste tijd te lopen. Meestal sluiten er onderweg nog mensen aan en kom je uiteindelijk met atleten binnen, die je onderweg hebt ‘opgeveegd’.

Zo heeft Runner’s World al jaren pacing teams in de grote Nederlandse marathons (links staat Jan, een zeer ervaren pacer). Ook in het buitenland is het inmiddels een gewoonte. Zo zag ik in de nieuwsbrief van Leiden dat men hiermee wou gaan werken. Dus heb ik mezelf aangemeld.

Er is nog niet zoveel ervaring bij de organisatie, maar ik moet zeggen dat het tot nu toe goed geregeld is. Zondag hebben we een aanspreekpunt, de startnummers liggen klaar, we krijgen een (gesponsord) shirt van de hardloopwinkel.nl (mochten zelf kiezen uit een singlet of functioneel shirt) met een ballon en we zijn uitgenodigd voor het buffet na afloop. Nou, toch netjes hé.
Van de week kregen we het bericht van de organisatie dat we voor een netto-tijd moeten gaan. Er was namelijk onduidelijkheid over het lopen van de bruto-tijd of de netto-tijd. Ik moet zeggen het antwoord was goed en helder. Maar, er stond ook het volgende in: Het parcours in Leiden kent veel smalle stukken en veel bochten. Houdt hier rekening mee tijdens het lopen en probeer een sliert te maken van de groep die bij je loopt op deze punten. Probeer te voorkomen dat de weg geblokkeerd wordt door de groep.” Ja, dat klink leuk, maar heb jij wel eens geprobeerd een kudde atleten in een sliert te laten lopen. We zijn niet aan het wielrennen, krij je dan te horen. Meestal loopt men in de vorm van een Belgische bus. Maar ja, ik verheug me er in ieder geval wel op.

Wil je zondag ook meelopen, hier vind je meer informatie over de pacingsteams voor a.s. zondag. Zie de website van Ronald voor informatie over de meet en greet van zondag.

12 thoughts on “Haas in Leiden

  1. Leuk zeg, zo`n massa die achter je aan gaat. Als je jezelf maar niet opgejaagd gaat voelen. Zodra ik me ga wagen aan de langere afstanden wil ik ook eens een keer in zo`n bus plaats nemen. Heerlijk, geen zorgen om de tussentijden/eindtijden.

  2. Volgens mij hoef je je over die sliert niet zoveel zorgen te maken. Na een kilometer is het meestal goed doorlopen in Leiden. Overigens idioot dat er zo laat gestart moet worden. Hoe dan ook, geniet ervan!

  3. Met de warmte mag je mij meevegen richting finsch en anders probeer ik ietsje voor je te blijven..
    En natuurlijk gaan wij elkaar zien, ik ga vroeg heen en ik ga echt genieten van alles en iedereen.
    Groet Rinus.

Geef een reactie

