Leiden Marathon

Vandaag stond de Leiden Marathon op het programma. Samen met Mark de Boer was ik pacer voor de 4 uur op de marathon. Clubgenoot Ton was gecontracteerd voor de 4 uur en 30 minuten.

Veel clubgenoten liepen de marathon, waaronder Arjaan, die gezellig met ons meeliep, Robert, die een verpletterend p.r. liep, van harte, Peter en Loes.

Daarnaast waren er vele webloggers in Leiden te vinden op de diverse afstanden: Ronald (bedankt voor de foto’s), Richard, Erica, Rencapy (helaas niet ontmoet), Martyn, Frank en de grote verrassing van vandaag Monique en Jan. Ik stond inderdaad verbaast te kijken: wie zag ik daar nou? Monique, die vandaag toch echt haar eerste marathon heeft gelopen. Super. Van harte.

De opvang en de verzorging door de organisatie van de Leiden Marathon was weer geweldig. Shirt, startnummers, lunchpakket, een bon voor het buffet ’s avonds, alles was geregeld. Terry bedankt.

In de massa gingen we met de halve marathon van start. Het was weer druk op het parcours. Ik heb in ieder geval twee valpartijen gezien. Heel vervelend. We liepen tegelijk op met de hazen van de 2 uur op de halve marathon. Zo kregen we ook nog wat halve marathonlopers mee. Het was prima loopweer. Lekker zonnetje, graadje op 15 en af en toe een stevig windje. De halve marathon lopers werden na 1:59:13 weer afgeleverd bij de finish.

de 2e ronde is ingegaan; rust op het parcours

Daarna werd de 2e ronde ingezet. Er liepen ongeveer 5/6 lopers met ons mee. De meesten hebben het redelijk tot de finish kunnen volhouden. Sommigen gaan 2/3 km voor de finish nog (terecht) vooruit om zo nog een minuutje er af te snoepen. Het was in ieder geval beter dan vorig jaar, toen we na 30 km geen lopers meer bij ons hadden. Hoe verder we in de race kwamen, hoe zwaarder mijn benen werden. Het tempo was nog wel goed vol te houden. Dit komt echt door het weinigen trainen. Het tweede deel van de marathon liepen we in 1:59:10. Drie seconden!! sneller dan het eerste deel. Dit leverde een eindtijd op van 3:58:23. Wat wel leuk is, dat hoe verder we naar het einde toegingen, mensen langs de kant roepen: “Ja, die 4 uur gaan jullie nog wel halen, dat lukt wel.” Uiteraard hebben we dat zelf ook in de gaten onder controle, maar sommigen langs de kant vinden dat dan toch bijzonder. Dat is wel grappig.
Het hazen met Mark ging weer perfect. Dan liep Mark weer een stukje voor, en dan ik weer… en allebei steeds in het juiste tempo. We hoeven elkaar niet te corrigeren en dat geeft een rustig en vertrouwt gevoel. Alle uitslagen kun je hier vinden.
Het was weer een geslaagd dag je Leiden. Nu (weer) rust en mijn achillespees laten herstellen. Hier staan nog meer foto’s en voor een aantal filmpjes onderweg, klik je op de foto hieronder.

22 thoughts on “Leiden Marathon

  1. Jeetje Hans! Wat geweldig dat je zo snel na de ROPArun een marathon hebt gelopen! En wat voor één, vele lopers zijn jullie weer dankbaar. Wie weet dat ik volgend jaar aansluit…..

  2. Ik ben blij dat jullie dus ook genoten hebben tijdens de Leiden Marathon.
    Ik heb inderdaad een hoop shirtjes van jullie gezien hahah.
    Op mijn log ook een uitgebreid achtergrond verhaal over de Leiden Marthon.

  3. Weer een mooie marathon volbracht in steady ‘Haas-tijd’. Leiden was wel gezellig, vooral ook door het mooie weer, zeg ik als toeschouwer. Ik heb jullie echter niet gezien. Hoorn moet ook heel mooi zijn. Volgend jaar ga ik aan één van de twee meedoen als alles heel blijft!

  4. Ongelooflijk dat jullie het tempo zo goed kunnen doseren.
    Toch zit er dan iets goed fout bij de mensen die zich aansluiten bij jullie groep.
    Starten dus allemaal te voortvaend.

  5. Hans vanuit kopenhagen heb ik het gelezen goede haaswerk hoor mischien kan je mij ook eens haasten naar 3u55 of zo,,tot gauw,

  6. @Bastiaan, graag gedaan. Het was ook weer erg leuk om te doen. En zo als jullie samen liepen zit er nog veel meer in. Met deze ervaring en met een goed schema schat ik dat er zeker nog wel een half uur af kan. Mocht je vragen hebben mail mij gerust. Sterkte met het herstel.

  7. Prachtig gedaan en mooi vlak
    Ik zou ook 4 uur gaan lopen in Hoorn maar het werd een beetje sneller!
    Overiogens is Hoorn ook een aanrader voor een marathon en jammer dat het gelijk is met Leiden
    Groet Rinus

  8. Hans en Mark, samen met een vriend van me (Henk-Jan) liep ik m’n eerste marathon en dankzij jullie liepen we prachtig onder de 4 uur (3.56.21). Onze dank is groot! Heel tof ook om te zien dat jullie iedereen erbij wilden houden en om de beurt even afzakten om iemand op te pikken. Chapeau!

  9. De volgende keer maar weer op voor een supertijd Hans en dan anderen laten hazen, maar perfect schema gelopen, had niet anders verwacht.

  10. Hoi Energie mannen, proficiat met jullie haaswerk, mooi gelopen. Speciaal voor Robert die voor het eerst onder de 3.00 uur duikt een erg mooi maar zeker verdiende prestatie.

  11. mooie haasactie Hans!! Jammer dat je niemand meer bij je had na de 30KM maar gelukkig was Mark bij je 🙂
    Leuk je weer even gezien/gesproken te hebben

Geef een reactie

