Nieuw slaapmaatje

Ja, jullie lezen het goed. Sinds een week of twee heb ik een nieuw slaapmaatje. Ze is blond, krullend, zacht, maar ook erg strak. Ze is heel trouw, gaat gelijk met mij naar bed en we staan ook tegelijk op. Ik kan nog veel meer over haar vertellen, maar dat doe ik lekker niet. Jullie moet haar zelf maar bekijken.

Na Enschede kreeg ik wat klachten aan mijn achillespees. Heb toen rustig aan gedaan en veel gerekt. Dat hielp wel. Maar ik wilde drastische maatregelen. Ik had geen zin om maanden uit de roulatie te zijn, en bovendien een hardloper kan en wil helemaal geen rust nemen. Nou heb ik dat toch wel gedaan.

Alhoewel. In een tijdbestek van 5 weken heb ik de Marathon Rotterdam, Enschede Marathon, de RoPaRun en de Leiden Marathon gelopen. In die 5 weken heb ik buiten deze evenementen om in totaal slechts 5 keer getraind. Dat komt neer op 1 keer per week met een gemiddelde van 7,1 km per training. Niet veel dus. Ik vond het meedoen aan de evenementen belangrijker dan trainen. Mijn hamstringblessure was al snel na Rotterdam zo goed als over.

Tijdens de RoPaRun en de Leiden Marathon is mijn achillespees ingetaped. En dat werkte goed. Ook de reactie nadien was niet zeer verontrustend. Het herstel zette zelfs door. Zojuist heb ik zonder tape – uiteraard na een week rust – in een uur een rondje van 10,5 km gelopen. En dat ging goed. Geen pijn. Nu goed rekken en koelen, want over is het natuurlijk nog niet.

En vannacht weer met mijn nieuwe maatje naar bed: De Strassburg Sock. Ik wist al langer van het bestaan van de sok. De sok is een soort spalk en zorgt er voor dat de bindweefselverkleving in de platte peesplaat onder de voetzool en in de achillespees langdurig gerekt worden met een lage rekspanning. De verkleving wordt door deze langdurige rek langer, waardoor hij inactief gemaakt wordt en waardoor de ontstekingsreactie geen kans meer krijgt. Bij langdurig gebruik moet de inactieve bindweefselverkleving geen aanleiding meer geven tot een ontsteking. In het algemeen moet je de eerste week wennen aan het gebruik van een nachtspalk. Hierna moet je de sok zeer consequent dragen en de behandeling niet onderbreken! Je loopt anders het risico opnieuw te moeten starten. De behandelduur voor de peesplaat is 2 tot 3 maanden en voor de achillespees ten minste 1,5 maand. In 90% van de gevallen leidt deze therapievorm tot klachtenherstel.

18 thoughts on “Nieuw slaapmaatje

  1. ik had ook baat met de spalk die ik gebruikte, soort zelfverzonnen sok.
    je merkt dat je veel minder stijf opstaat…
    mooie roparun en mooie haas weer! enne, ik denk er zeer serieus over…energie.Maar mail je nog wel tzt.

  2. Hey, wat doe jij met mijn slaapmaatje?
    Ik moet alleen zeggen dat ik hem niet zo consequent draag als jij. Ik irriteer me er nl. erg aan wanneer ik ’s nachts wakker wordt en mijn onderbeen is te kort voor deze sok, waardoor ik hem over mijn knie moet dragen. Zoek nog naar een goede oplossing.
    Succes met je nieuwe maatje.

  3. Er schijn ook een Rotterdam sok te zijn 🙂
    Mooi om te lezen dat er meer lopers zijn die hel zoeken in producten om gewoon te kunnen blijven lopen tijdens blessures.
    Baat het niet dan schaadt het niet Hans.

  4. Kan je ons een beetje op de hoogte houden van de nieuwe slaapmaat ? ? Zoals bekend is de achilles ook niet mijn sterkste spier en bij een positieve log ga ik er misschien ook eens aan denken.

  5. Kijk eens aan ee heerlijke slaapmeid aan het been!.
    En inderdaad veel gelopen en ook ik heb weinig getraind door de wedstrijden.
    Groet Rinus.

  6. ik draag de sock ook ivm plantair fasciitis waar ik al een tijdje mee kampte, draag hem nu een kleine maand en moet zeggen dat het echt al helpt!

  7. Lijkt me niet echt gemakkelijk liggen in het begin. Maar ja, het alternatief (geen genezing) is helemaal geen optie. Sterkte!

  8. Ziet er idd strak uit…krult goed op 😉
    Fijn dat het bij jou al zo snel een positief effect heeft… nog even doorbijten dus…pjuuuhhh 1,5 mnd.

Geef een reactie

