Berenloop Terschelling

Vrijdag
Waar ga ik beginnen met het verhaal van dit fantastische weekend. Bij het begin dan maar. Vrijdagmorgen vertrokken Irene, Gudy, Gerard, Arjaan en ik richting Terschelling. Op weg voor mijn eerste Berenloop. In de provincie Friesland had ik nog geen marathon gelopen. Nu de Berenloop is volbracht, heb ik nog 4 provincies te gaan: Limburg, Groningen, Drenthe en Flevoland.

SL554652
Op de boot naar Terschelling

De reis naar het hoge noorden verliep voorspoedig. Ruim op tijd waren we in Harlingen voor de overtocht met de sneldienst naar Terschelling. Na 45′ zette ik voor het eerst van mijn leven voet op Terschelling. De wind liet van zich spreken op deze vrijdag en de regen was ook aanwezig. Op vertoon van onze hotelreservering werden we gratis met de bus naar ons hotel gebracht. Het was ondertussen al wat later op de middag geworden. Een aantal Energiers was al gearriveerd. Marco met zijn harem haalden we met z’n allen van de boot om direct naar het dorp (West-Terschelling) te gaan voor de avondmaaltijd.

SL554669 Hans en Hans aan de laatste Westmalle van Restaurant Nap

Mark had besloten om samen met zijn vrouw deze avond rustig bij een kaarslichtje te eten. Wij zochten een tafel voor 12 personen. Dat was niet makkelijk. Bij de 3e eetgelegenheid was het bingo. We konden aan de leestafel plaatsnemen. We zaten goed en wel aan de Westmalle dubbel, en wie kwam daar binnen. Juist!! Achter in de zaal bleek overigens nog een grote groep Energiers te zitten. Toeval? Het eten en de drank was overigens voortreffelijk. Een aanrader, dit restaurant. De avond werd afgesloten in de bar van het hotel. En snel bleek dat de Westmalle dubbel na ons bezoek op was.

Zaterdag
De volgende ochtend was iedereen weer fris aan het ontbijt. Een prima ontbijt stond voor ons klaar. Allerlei soorten brood(jes), croissants, muesli, yoghurt, eieren, diverse soorten beleg en zoetwaren, koffie, thee, jus d’orange, yoghurt, (vers) fruit en vast nog veel meer.
In ons hotel verbleef een grote delegatie van Team Distance Runners (TDR), met o.a. Michel Butter en Inge de Jong, die allebei de halve marathon wonnen.

SL554687 Klaar voor de fietstocht

Na het ‘stapelen’ was het tijd om calorieën te verbranden. Het lumineuse idee ontstond om fietsen te huren en het eiland te verkennen. Een dag voor de marathon! Het weer zou op zaterdag niet best zijn, maar we hadden geluk. Terwijl het in Reo (Rotterdam en omstreken) regende, fietsten wij in het zonnetje. Het was mooi om over Terschelling te fietsen. Prachtig zelfs. Zeker met dit weer.

SL554700 Eén van de kaders van National Geographic

We fietsten wel 50 km zeker 40 km. Zelfs Gerard, die een dag later toch een grote aanval moest gaan doen op het Etten-Leurrecord. Af en toe werd er gestopt om iets beter te bekijken, waaronder de kaders van National Geographic. Twee keer werd er gestopt om de inwendige mens te verzorgen. Koffie, erwtensoep, tosti’s en uitsmijters werden er naar binnen gewerkt. Tijdens de fietstocht zag ik de Meijertjes op de tweewieler voorbij komen. Leuk. Voordat ze voorbij waren riep ik snel “RR”. Grappig om dan te zien dat heel de familie in de remmen gaat. Even elkaar begroet, succes wensen voor morgen en een fotootje voor twitter. Onderweg waren duidelijk de voorbereidingen voor de grote dag zichtbaar.

SL554721 De drankpost is er klaar voor

’s Avonds werd in Midsland bij La Grotta gegeten. Een pizzeria een dag voor de wedstrijd. Zo hoort het. Pasta en pizza’s vlogen over tafel. Maar ook de Terschellinger koffie (zit overigens heel weinig koffie in, maar wel een ander sterk goedje) en juttertjes, die ze hier dus ook verkopen. De eetgroep was ondertussen uitgegroeid tot 18 personen. Ook zag ik Hardloper Hans met zijn Bettie in de pizzeria. Terschelling is dan toch klein. Deze avond werd het niet zo laat gemaakt. De hotelbar werd nu nog maar kort bezocht. Morgen zou de grote dag zijn.

Wij zijn er ook klaar voor (Eric, Frans, RH, Gerard en Mark)

Zondag
Op zaterdag was Marco overgehaald om de marathon te lopen in plaats van de halve. Dat hoor je toch maar weinig. Overstappen van de halve naar de hele. Marco hoeft er geen spijt van te hebben, want hij liep een dik persoonlijk record (taart, las ik al ergens). Ook Irene is een heldin. Eerst was er nog enige twijfel, maar zij liep samen met Marijke en Toon: ze liep haar eerste halve marathon (taart ??). En dan nog de snelle jongens: Gerard en Frans. Een superprestatie. Een p.r. voor Frans (taart) en voor Gerard een p.r. in zijn tweede hardloopleven (taart), en onder de 3.17.32 van Peter (weer taart). Komende weken geen bitterballen op de club, maar taart.

Terschelling%20nov%2009%20068 Marco, Gina en Arjaan in de 1e kilometer (vlnr)

Dan heb ik zelf natuurlijk ook gelopen. Als ik in mijn logboek kijk, dan kom ik de afgelopen 9 weken aan 190,7 loopkilometers (21,18 km per week). Hier zit dan ook de 42,2 km van de Zeeland Marathon bij. Ik ben blij dat ik dit rekensommetje nu pas maak, anders had de angst al voor de start in mijn kuiten geschoten. Uiteraard ben ik bijzonder tevreden met het resultaat van 3:48:17. Volgens de uitslagenlijsten heb ik de tweede helft slechts 1:39 langzamer gelopen. Terwijl, dit toch het zwaardere deel is met 2,5 km strand. In het begin liep ik gemiddeld rond de 5’22” per kilometer. Tot het strand heb ik dit kunnen volhouden, Daarna is het (lichte) verval ingetreden. Hier de data die uit Garmin kwam.

Bij de start onder de Brandaris kon ik plaatsnemen in het wedstrijdvak. De Energiers stonden daar ook bijna allemaal. Ook de webloggers Frank, Ronald, Rencapy, Claudia en Kees waren van de partij. Mo haalde mij de eerste kilometer in.
Het was mistig op Terschelling. Het zicht was soms maar een paar honderd meter. Wel apart om in te lopen. Vooral op het strand. Het was wel perfect loopweer. Ik denk maximaal 6/7 graden, droog, wind 2/3. Af en toe kon ik met een mooi groepje meelopen. Het tempo was soms iets langzamer, dan weer iets sneller. Het gemiddelde bleef mooi. Op mijn knieën zat uiteraard tape. Ze hebben zich prima gehouden. Eigenlijk geen problemen met de knie waar een scheurtje in de meniscus zit. De andere knie ging ik nu ook pas veel later voelen: wat stijver gevoel in de knie. Achteraf geen problemen. Daar ben ik blij mee.

beer Beren, beren en nog eens beren

De dorpjes zijn bijzonder mooi aangekleed. Met de vlag van Terschelling en heel veel beren. Waarom beren hoorde ik dit weekend vaak. Het heeft te maken met Willem Barentsz, die op Terschelling is geboren in 1555. Hier lees je meer over de relatie met de beren(loop).
Het parcours is ook schitterend en afwisselend. We konden er zondag weinig van zien. Gelukkig had ik zaterdag al veel op de fiets gezien. Je loopt over klinkertjes, asfalt, schelpenpaden en zand. Na 15 km gingen we de duinen in en dan gaat het parcours eigenlijk golvend op en neer. Na 33 km ging ik de kilometers wel voelen. Je moet dan ook het hoge duin op om op het strand uit te komen. Na het strand, dat redelijk te belopen was, kon ik het tempo weer richting 5’30” krijgen.

strand Aan het zwoegen op het strand

De laatste kilometer had ik zelfs nog iets over. De finish lijkt wel op de Coolsingel. Er staat heel veel publiek (voor Terschellingse begrippen). Ik had de tijden die ik nog niet gelopen had, uit mijn hoofd geleerd. 3.45 was een optie en dan pas weer 3.48. Daarna had ik vanaf 3.50 4 minuten om te ‘mogen’ finishen. Helaas, ik was te vroeg. Dus moest ik even stoppen bij de Energiesupporters. 3.47 had ik al.

Terschelling%20nov%2009%20085 100 meter voor de finish even wachten totdat de klok op 3:48 springt

De organisatie was perfect. Bananen, sinasappels, ontbijtkoek, sportdrank, water en cola. Alles was aanwezig. Bij de finish 2 bekertjes bouillon op. Heerlijk. Hier kwam ik ook Fred nog tegen. Toen snel naar het hotel. Lekker in bad gezeten met een kop warme chocolademelk.

img_2027 Mo, RH en Fred

’s Avonds hebben in hetzelfde restaurant gegeten als vrijdag. Een aantal van ons gezelschap was al naar huis. De andere Energiegroep was er ook weer. Toen ik gelukkig bijna mijn toetje op had was er een vervelend incident. Eén of andere malloot vond het nodig om zijn frustratie te uiten door een ruit in te trappen achter Irene en Gerard. Zelfs bij Marijke, die tegenover hen zat, zaten de glassplinters in haar haar. Gelukkig liep alles goed af en werd de man afgevoerd door de politie. Gelijk werd gesuggereerd dat hij waarschijnlijk geen p.r. had gelopen ;-). Ons geweldige weekend lieten we hierdoor niet bederven. Ondertussen hadden de Energiers er wel voor gezorgd dat ook in dit restaurant de Westmalle dubbel uitverkocht was.

SL554755 Gerard kan gelukkig nog lachen

Maandag
Deze dag weer vroeg uit bed. De spieren waren lekker stram. Na het laatste ontbijt zijn de tassen en koffers ingepakt. Toon en Gina brachten het zware spul naar de haven. Thanx. Zij zwaaien ons, samen met Frans en Marijke uit. Zijn blijven deze week nog op het eiland. Een fijne week toegewenst. Na 45′ staan we weer op het vaste land en zonder files zijn we bijzonder snel in Reo. Iedereen bedankt voor dit geweldige weekend.

Hier staan meer foto’s (waaronder veel van Joke).

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

33 gedachten over “Berenloop Terschelling

1. Super Hans! Een daverend succes, zonder al te veel last van je knie. Die foto waar je op je finish wacht met die man die het duidelijk zo moeilijk heeft….
    Mooi verslag.

2. Helemaal top Hans en het is een mooi eiland en marathon.
    Mooie verslag en had er graag bij geweest.
    En inderdaad wat een mafkees zeg,schoppen tegen ruiten, zeker geen klaverjasser!.
    Groet Rinus.

3. Mooi verslag met dito plaatjes. Knappe tijd gelopen Hans als je je ‘voorbereiding’ daarbij in ogenschouw neemt. Wachten voor de streep tot een goede tijd voorbij komt lijkt me in de sportwereld toch ook wel redelijk uniek!

4. Hoi Hans, Leuk verslag van een marathon in de mist met een tijd waar ik van droom. Je kent me waarschijnlijk niet maar ik was diegene die maandag ochtend zo “soepel “aan het sjouwen was met mijn koffer op de trap van het hotel.( jij zat te relaxen op de bank) Geen idee wie jij toen was maar via wat web-logs op die van jou gekomen. groeten Ramona

5. mooi verslag van een heel mooi weekend Hans! Prima tijd voor een zere knie 🙂 Fijn dat ie het goed gehouden heeft.
    En ja, als RunningHans.nl ergens opduikt gaan we natuurlijk vol in de remmen!! Was leuk je weer te zien
    ps: wat was dat voor gek met die ruit? was ie niet te tevreden met zijn tijd of zo?

6. Je hebt nogal was taartsessies voor de boeg 😉
    Ook deze (regio) kun je afvinken evenals de mooi tijd. Ongeooflijk dat je na een looploze periode en een relatief laag weekgemiddelde deze marathon even aan je logboek toevoegd. Mooi verslag.

7. Je verslag liet even op zich wachten. Snel in de uitslagen gekeken of je wel de finish had gehaald. Ging daar wel van uit maar voor de zekerheid.
    Er blijven nog maar weinig finishtijden beschikbaar…….
    En Terschelling? Geweldig eiland, zelfs in de zomer nog rustig. Een flink aantal vakanties daar doorgebracht. Raak niet uitgekeken, gewandeld,gefietst.

8. Mooi weekend geweest, goed gelopen en een mooie tijd neergezet; zeker als je bedenkt (gelukkig niet vooraf) hoeveel (of hoeweinig) km je in de benen had. Gelukkig heeft je knie het goed gehouden.
    Belooft wat, als je je echt goed op een marathon kan voorbereiden!
    Groet, Ruud

9. Ook een geweldig verhaal om te lezen van een erg gezellig weekend Terschelling, lachen wij zouden in La Grotta gaan eten maar reservering afgezegd omdat we doorweekt waren van ons fietstochtje. Mooi dat knie het goed gehouden heeft.

10. Duidelijk een erg leuk weekend! Een lekker rondje fietsen een dag voor de marathon 🙂 Jammer van de mist, er was niets te zien onderweg maar na Zeeland schrik jij natuurlijk nergens meer van. Mooie tijd gelopen ook maar misschien ben je nog het meest blij met de knie die braaf was…