Leiden Marathon

Het voelt bijna als thuis komen. Het was namelijk mijn 7e Leiden Marathon en voor de 3e keer mocht ik pacer van de 4 uur groep zijn. Zoals altijd is de organisatie perfect geregeld. Startnummer, roze ballon, twee shirts, regenjack, lunchpakket, aparte douche- en kleedgelegenheid en een buffet na afloop. Hulde hiervoor, met name dank aan Terry en Anneke. De pacers worden in Leiden heel goed verzorgd. Daarom doet iedereen extra zijn best om de hardlopers naar hun gewenste tijd te lopen.


Een aantal webloggers voor de Pieterskerk

Al voor 9 uur was ik in de Pieterskerk om daar flyers van de Heijplaatloop neer te leggen. Pim schreef al eerder iets over deze loop. Het was nog stil in de kerk. De webloggers waren hier nog niet en zouden later arriveren. Vandaag wel een paar bloggers en twitteraars gezien, maar lang niet iedereen. Ik moest opschieten, want om 9 uur werden de pacers in Sportcity aan de Steenschuur verwacht. Daar aangekomen zag het al geel van de pacersshirts en groen en geel, en ook roze van de ballonnen. Ik maakte kennis met mijn mede-pacer Daniel. Uiteraard waren Ton en Gerard ook al present als hazen van de 3:50-groep. Snel omkleden, naar het verzamelpunt en een fotootje maken. Veel atleten wenste aan te sluiten bij de pacers. Net na 10 uur gingen we naar het startvak.


De pacers zijn er klaar voor

Om 10.30 uur was de start. Mijn 4e marathon in 7 weken. John en Ans zie ik op de hekken staan. Bedankt voor jullie mooie fotoreportage en support. Eén grote massa loopt de Lammenschansweg weg op. Wie er allemaal bij onze groep wil lopen is niet duidelijk, behalve Stef. Hij loopt in onze schaduw en zal dit tot de finish volhouden. Hulde. Voor het eerst onder de 4 uur. Ook Jacq liep de halve mee.

Daniel en ik beginnen met onze kilometers. Het tempo gaat goed en we liggen mooi op een schema van 3:59 (5’40” per kilometer). Op 7 kilometer staat ex-collega Brigitte. Leuk. Haar vriend Louis staat zijn longen uit zijn lijf te blazen op de saxofoon. Dit bandje, althans dat hier ieder jaar staat, heeft toch wel de beste opzwepende muziek voor hardlopers.
De wind komt hier wat meer schuin op kop. Daniel en ik gaan links lopen, zodat de lopers er schuin rechts achter kunnen lopen. “Zo, wat een service”, hoor ik. “Ja, dat hoort er ook bij”, zeg ik. Voor de rest was het perfect loopweer. Droog en de zon bleef grotendeels achter de wolken. Over lekker weer gesproken. De teller staat voor komend weekend op 26 graden in Parijs. Met die korte stukjes lopen tijdens de RoPaRun is de warmte heerlijk.


Ton en Gerard in de Jacob Catsstraat

Bij de drankposten gaat het ook snel. Soms blijft er wel eens iemand achter, maar die is dan snel weer terug. In de Jacob Catsstraat is het zoals altijd een waar feest. Ongelofelijk om hier als loper te mogen lopen. Walter en Rupert staan te genieten en feesten vrolijk mee. Nog 2 km en dan zit de eerste ronde erop. Ik begin mijn rechter bovenbeen te voelen, maar dat had ik wel verwacht. Ten minste, de spieren voelen stijf aan.

Het laatste stuk naar de eerste doorkomst is altijd leuk. Na 1.59.22 gaan we langs het halve marathonpunt. Netjes op schema. Clubgenoten Gina en Toon staan op het bruggetje en moedigen mij aan. Leuk. Dan over de brug naar rechts. Ik kijk eens om hoeveel er nu echt mee willen lopen, want dat wordt nu pas goed zichtbaar: 11 lopers!!. Dat is veel voor het 2e rondje in Leiden. De ervaring leert dat we zeker niet met 11 lopers zullen finishen. Dan kan je nu al je geld op inzetten.
Ook Vicki (nr. 2614) was me al eerder opgevallen, met haar mooie spraakaccent. Zij heeft een p.r. staan van 4:06. Helaas heeft zij het ook niet kunnen bijhouden. In de uitslag zie ik wel dat ze een p.r. heeft gelopen: 4:04. Is ons werk toch nog ergens goed voor geweest. Ook Stef geeft aan dat als wij er niet waren geweest, hij in het begin sneller had gelopen.


Op ongeveer 24 km. Medepacer Daniel loopt met een groepje een paar meter achter ons

Het is nu rustig op het parcours. De halve marathonlopers staan onder de douche. Wij doen nog een rondje. Bij 23 km blijven de eerste 2 lopers van de 11 al achter. Het tempo gaat nog steeds goed. Bij 30 km lopen we precies 1 seconde achter op het schema van een 3:59:10. Er mag nu niet al te veel tijd verloren worden. We houden het tempo goed strak. Op 32 km staat weer een drankpost. En wat je vaak ziet. Hier blijven gelijk een paar atleten achter. Ik kijk nog een paar keer om, houd het tempo nog even laag, maar dan moeten we echt door. Stef sluit weer aan en ook Elisabeth zit er nog bij. Ze is herkenbaar aan de Zwiterse vlaggetjes op haar wangen. Vooral Daniel praat met haar, omdat hij veeeeeel beter Engels praat.

Ook zijn er atleten geweest die al vooruit zijn gegaan, want na de finish krijgen we nog de nodige bedankjes en moeten we op de foto. In de laatste kilometers pikken we ook nog wat atleten op, die ook weer proberen aan te sluiten. Zo gaan we in ieder geval met Stef en Elisabeth richting finish. Het wordt een hoge 3:58 of een lage 3:59, reken ik al uit. Nog een keer door de feestende Jacob Catsstraat. Nog 2 km.


De laatste 100 meter voor de finish

Ik loop bij Stef en Daniel bij Elisabeth. 300 meter voor de finish laat ik Stef alleen naar de finish gaan. Zijn p.r. is binnen. Ik wacht op mijn mede-haas. Samen gaan we over de finish. Eindtijd: 3:58:53. Het tweede deel liepen we uiteindelijk 9 seconden langzamer. Dat is dus goed vlak geweest. Bij de finish wordt er traditioneel een biertje gedronken. Waar zie je dat nog: het tapvat in het finishvak.
Voor de liefhebbers staat hier alles nog een keer in garmin connect. Ik heb de kilometertijden handmatig geklokt bij de kilometerbordjes.

SONY DSCHet was weer een super dagje Leiden. Na afloop wordt er nog met een groepje nagenoten op het terras en wordt het p.r. van clubgenoot Menno gevierd. Leiden! Tot volgend jaar.

20 thoughts on “Leiden Marathon

  1. Leuk verslag Hans, en wat heb je toch een eervolle taak als haas te volbrengen. En het is natuurlijk geweldig als deelnemers jullie bedanken tis tenslotte toch vaak iemand naar een Pr helpen. Btw ik vond het geweldig dat je tijdens de Verkerkloop op de 4500 meter stond. Was al aardig stuk en kon jou aanmoedigingen verdomd goed gebruiken.

  2. Goed regelmatig gelopen Hans, als je nog eens n keer gaat haasten over de 4u00 zeg het me dan,dan ga ik ook eens een poging doen om de 4u00 te lopen op de marathon, wordt voor mij ook eens tijd, Mischien Spijkenisse? Heel veel succes met de roparun, lijkt me ook heel leuk, en geniet er ook van,

  3. Zo, zo ben je ook nog ambassadeur voor de Heijplaatloop geworden? Dit jaar zal ik daar helaas niet aan mee kunnen doen. Dan ben ik op trainingskamp voor de 020 Marathon. Mijn where-abouts zal ik netjes bijhouden want dat ben ik aan een haas van stand wel verplicht…

  4. Verbazend knap haaswerk, ik kan er met mijn verstand niet bij dat je zo constant kunt lopen en zo weinig afwijken van de doeltijd!

  5. Goed en netjes haaswerk verricht, mooi vlak gelopen; maarreh; je moet toch geen engels praten tegen een zwitserse, maar zwitsers?

  6. Hoi pacers!
    Ook ik heb het gered en zal nooit weten wat m’n werkelijke tijd zou zijn geweest…..want ik ontmoette Willem op driekwart marathon. Dit had ik al voorspeld dus. Ben met hem verder opgelopen. Helaas heel veel met hem gewandeld, maar er toch niet minder door genoten. Jullie beiden veel dank voor km. 18 t/m 31. Want zoals ook op jullie ballon stond: voor mij geldt immer: have fun.
    Zodoende hoop ik er volgend jaar weer te zijn.(Maar zolang ga ik niet wachten voordat ik de volgende loop 🙂

  7. Fantastisch verslag… het leest alsof ik er bij was :-).
    Ik hoorde Stef onderweg zeggen… “je loopt zo strak als een robot”… super !!

  8. Hans,
    Mooi verslag. Wat heb ik genoten, en ben nog steeds aan t genieten van gisteren, echt een prachtige ervaring om zo een keer een loop te doen. Veel van geleerd weer!!
    Nogmaals, mocht het nog niet duidelijk zijn, heel erg bedankt voor je haaswerk, en dat biertje, ik heb je nog gezocht, komt echt een keer!!
    Stef

  9. was een een superdag in Leiden! Zeer strak gelopen Hans… Misschien ga ik volgend jaar ook maar eens een keer paces in Leiden, lijkt mij leuk. En ja, Roparuntemperatuur wordt weer lekker.. 2009 op herhaling!

  10. Echt jammer dat jij geen loper voor 3:00 haast. Een haas als jij zou ik goed kunnen gebruiken. Het was weer goed in Leiden, ik vind de organisatie heel volwassen geworden.

Geef een reactie

