10.000 wedstrijdkilometers

Het schriftje

Het schriftje

Na een “voetbalcarriere” in mijn jonge jaren, begon ik in mei 1986 met hardlopen. Althans, ik deed een poging. Met een veel te dik joggingpak en rare gympies liep ik over Rotterdam-Zuid. Nog niet ver, maar dat duurde niet lang. Ik kan mijn eerste halve marathon nog herinneren. In augustus 1986 op de Oldegaarde bij voetbalvereniging Coal of Spartaan ’20, dat ben ik kwijt. Ik weet nog wel dat ik 1:45 liep en een paar houten stalpoten had, dat wil je niet weten. Goh, wat was dat ver zeg, een halve marathon.

In 1992 ben ik mijn loopkilometers gaan bijhouden. De periode mei 1986 tot 1992 staat niet op papier. Bij mijn totaal gelopen kilometers heb ik hiervoor een milde schatting gemaakt. In mijn schriftje schreef ik op wat ik liep. Ten minste wat ik dacht dat ik liep. Afstandenmeten.nl, google earth, garmins, etc. bestonden nog niet. Ik had zo mijn eigen parcourtjes, die ik wel eens met de auto was afgereden.

Als ik nu in mijn schriftje kijk zie ik op 10 januari 1993: “rustige duurloop, begin rustig, veel wind tegen, daarna sneller met wind mee, nauwelijks/geen last van scheenbeen (komt door ijs??) ± 19 km in 1:36’30” Zie je, toen had ik al blessures. Vermoedelijk shinsplints. Ten minste, dat weet ik nu. Toen wist ik nog niks. Trouwens een achterlijk tempo voor een rustige duurloop en dan nog de vraag of het wel 19 km was?

Nu een verklaring voor de kop van dit bericht. Zoals gezegd houd ik de kilometers sinds 1992 wel goed bij, ook de wedstrijdkilometers. Korte wedstrijden, lange wedstrijden, 10 kilometerwedstrijden, marathons, de roparun en ultra’s. Alles zit er in verwerkt. Vanaf 1992 kom ik tot op heden aan 8720 wedstrijdkilometers. Als ik dan de voorzichtige schatting vanaf mei 1986 erbij optel, dan maakt dat 10.000 wedstrijdkilometers. Die “kortere” wedstrijdjes heb ik hier online staan, de (ultra)marathons staan hiero.

Om het nog leuker te maken ben ik heel het zwikkie aan wedstrijdkilometers in looptijden.nl gaan importeren (aardig klusje ;-)).
Daar heb ik vanaf 1992 ook een totaaloverzicht van mijn wedstrijdkilometers. Dat levert dit lijstje (onder trainingstijden hoort er ook bij; moet ik nog oplossen) op.

Mijn marathontijden

Mijn marathontijden

Het leuke van looptijden.nl is dat er ook statistieken worden weergegeven van jouw gelopen tijden. Zoals gezegd, mis ik de wedstrijden over de periode mei 1986 tot 1992. Daar maak ik een kleine schatting van qua totaal aantal kilometers. Voor de gemiddelde per afstand hanteer ik alleen de werkelijke eindtijden vanaf 1992. Dan komen onder andere de volgende cijfers boven water van mijn wedstrijden:

Aantal: 514
Wedstrijdkilometers: 10.000
Gemiddelde snelheid: 12,10 kilometer per uur
89 x 10 km in gemiddeld 44’58”
40 x 15 km in gemiddeld 1:07’05”
25 x 16,1 km in gemiddeld 1:13’42”
69 x 21,1 km in gemiddeld 1:41’23”
72 x 42,2 km in gemiddeld 3:48’23”
Daarnaast liep ik uiteraard nog legio wedstrijden over andere afstanden. Leuk om deze getallen nu eens op een rijtje te zien.

8 thoughts on “10.000 wedstrijdkilometers

  1. Geweldig, dat je dat allemaal hebt bijgehouden. Ik heb daar nooit aan gedacht. En ook nog zo’n leuk stuk over geschreven. Op naar de volgende 10.000 Hans !
    Groet,
    Mo

  2. mooi, die cijfertjes.
    wat aantal wedstrijd-kms heb je een ruime voorsprong op mij (7325), maar heb wel meer deelnames staan (555) en een hoger gemiddelde (12,99/uur), maar dat komt ook door veel meer kortere afstanden.
    Keep it up!

  3. Kom in de verste verte niet in de buurt, knap hoor! Ik liep mijn eerste 5km ook in 1986 maar begon pas weer in 2005, snap nog steeds niet waarom ik niet gewoon net als jij lekker ben doorblijven lopen sinds 1986. O ja we gaan natuurlijk gewoon door met kilometers maken jij en ik.

  4. Blij dat ik niet de enige debiel ben die alles bij hou, denk ook eens aan het aantal keren dat je in de regen loop…….waren er bij mij vorig jaar 25 van de 199 keer dat ik heb gelopen.

  5. Hoi Hans,

    Cijfertjes zijn leuk. Net even bij mezelf gekeken…. ik begin net… ik loop vanaf 2007 maar houd het pas bij vanaf augustus 2009. Tot nu toe zit ik op 6800 km. Het komt neer op 1700 km per jaar over die 4 jaar tot nu toe. Ook natuurlijk even zitten klungelen met looptijden en ik kom uit op 373 wedstrijdkilometers. Jij bent echt een pro… sr….. mr… etc. respect man!

    groetjes,

    Dorothé

Geef een reactie

