Klavertje 4 loopt Marathon Rotterdam

Al bijna een jaar geleden was afgesproken dat ik samen met Gudy en de dochters Marlyn en Daniëlle, de Marathon Rotterdam zou lopen. Een unieke ervaring zou dit worden. Maanden werd er naar toe geleefd.

140412_163544

De meiden deden het goed in de trainingen. Bij de Marathon Trainingslopen van CAV Energie promoveerden zij zelfs tot een echte pacer. Slechts zeer sporadisch werd de fysiotherapeut in de voorbereiding bezocht. Daarmee kunnen zij hun vader nog niet inhalen. De Spartaanse trainingen van moeder de trainster werden trouw gevolgd. Slechts zelden was er een ‘geen-zin-signaal’. Zelfs op mijn 50ste verjaardag moest en zou er vóór mijn verjaardagsdiner nog een half uurtje gelopen worden. Dat stond immers in het Spartaanse schema.

PicsArt_1396894375307

De weken richten 13 april 2014 ging snel voorbij. De slogan voor op de shirts werd verzonnen “Klavertje 4 loopt hier”. En als ik tijdens de marathon na een drinkpost achterstand had opgelopen omdat ik met 4 bekertjes de paarse brigade weer moest inhalen, hoorde ik steevast: “Ik miste al een klavertje.” Zelfs twee lopers uit Groningen (ten minste dat stond op hun rug: “Er gaat niets boven Groningen) herkende klavertje 4 van televisie: “kiek, doar gain de minsen van de kiekkaste.”

Afin, de kiekkaste was een mooi avontuur. Mensen om ons heen zeiden. Jullie moeten je aanmelden bij TV Rijnmond. Daar zoeken ze bijzondere verhalen over de marathon. Uiteindelijk hebben we dat dan gedaan, nadat het Algemeen Dagblad was afgehaakt. 😉 Dezelfde dag kreeg ik al een telefoontje van de redactie. We zaten erbij. Er werd afgesproken bij ons thuis. Mijn ouders mochten als de trouwste supporters, ze hebben geen marathon in Rotterdam gemist, ook aanwezig zijn. De uitzending was een dag later. Het was leuk om te doen. Gelukkig was het nog net droog tijdens de opnames. In twee uur tijd heeft dit geleid tot de volgende fragmenten.

Hierbij de link naar de pagina op rijnmond.nl van ons tv-optreden. 😉

2014-04-13 marathon 0022014-04-13 marathon 007De grote dag naderde. De weergoden zaten ons duidelijk mee. Droog, 12/13 graden, af en toe de zon en een windkracht van 3 tot 4. De spanning steeg. Even na 9 uur vertrekken naar de stad is vroeg zat. Anders zit je daar toch maar te wachten. Dit jaar rond de 13000 deelnemers. Dat was goed te merken. Het duurde vrij lang om het startvak in te komen. Gelukkig zaten we in de eerste startgolf, zodat we niet langer hoefden te wachten op de start. De tweede startgolf was 7 minuten later. Haas Ton van de 4 uur, die in de tweede start “zat”, haalde ons net voor de 25 km in.

Lee Towers deed zijn ding (You never walk alone) boven de tramrails en daar ging het kanon af. Binnen anderhalf minuut waren we weg. Het tempo hadden de dames bepaald op 6 minuten per km. Aanvankelijk werd er nog gesproken over 6’30”, maar dat werd de laatste weken toch verlaten. Er werd hoog ingezet. Samen starten en samen finishen was de bedoeling. Of er zou iemand een hele grote dip moeten krijgen, dan zouden we klavertje 4 halveren en doorgaan als twee keer klavertje 2. Maar daar gingen we niet vanuit.

003 foto2 foto3 foto5
En zoals wij altijd onze marathons lopen, gingen we nu ook van start. Een zo vlak mogelijk tempo. Ik ga hier niet al die 5 km tijden noemen, zie het plaatje hieronder. In het eerste deel “wonnen” we ongeveer een minuutje (2:05:38), en dat hebben we in de tweede helft weer verspeeld. Resultaat: 4:12:41 voor mij en 4:12:42 voor de 3 dames. 😉

Naamloos

Voor het eten en drinken onderweg was ook een systeem bedacht. Ik mocht alles dragen. 😉 Ik begon met een voorraad van 10 gels. Gudy had ook een heuptasje hoor. En de meiden ook, maar met minder gels. Na 5 km. stonden de vrienden van de dochters langs de kant. Ze fietsten mee. Ik kreeg een fles sportdrank aangereikt en die droeg heel de tijd bij me. Was hij op, of slonken mijn gelletjes onder het niveau van 5, dan werd ik van de zijkant bevoorraad. Bij de drankposten droeg Marlyn even de fles met sportdrank, haalde ik en Gudy een hoeveelheid bekertjes water, dronken zelf een paar teugen sportdrank van de kraam en gingen weer op zoek naar de paarse brigade.

foto6 foto7 foto8 foto9

Zoals uit het loopschema blijkt ging het lopen goed. Helemaal volgens schema. Het blijkt dat de meiden dus goed getraind waren. Ze verbaasden zich er over dat ze na de 30 km voor hun bekende lopers inhaalden. Dat had ik ze al voorspeld. Als er 20 bekende lopers voor je lopen, dan zijn er altijd een paar die “instorten”. En dat gebeurde ook. Een stuk of 5 kregen “een klap op de kont”.

De laatste kilometers moest er natuurlijk wel even gewerkt worden, maar dat mocht ook wel. Het was ten slotte een marathon. En als je de eerste keer zo je marathon aflegt dan heb je het super goed gedaan. Wij zijn trots op onze meiden. Of er nog een marathon komt, is nog niet duidelijk. Dat zal de tijd leren. Ik heb 12 april 2015 vast doorgegeven.

foto1

De laatste kilometer op de Blaak gaat in. De klok staat precies op 4:07:00 netto. Binnen de 6 minuten de laatste kilometer afleggen moet lukken. Iedereen doet zijn best. We lopen goed door, zelfs de kleine met die korte beentjes ;-). We lopen deze laatste kilometer onze snelste kilometer. Veertig meter voor de finish pak ik hand van iemand en zo gaan we hand in hand over de finish. Hoe uniek is dit. Gezamenlijk 168,8 kilometer door Rotterdam gelopen. (de cijfertjes via garmin)

2014-04-13 marathon 061 2014-04-13 marathon 064 2014-04-13 marathon 065

 

 

 

 

 

 

De medaille is dik verdiend. Een mooi exemplaar dit jaar. Op zoek naar Suzan Mulder van TV Rijnmond. Dan volgt ons finishinterview. Hieronder zie je de gehele uitzending van TV Rijnmond. Wij zijn bij 1:36:20 aan de beurt.

20140413_161830 fotoAan het eind van de dag mag ik nog op het podium klimmen omdat ik voor de 25e keer deze marathon heb gelopen. De super marathon masters worden per 5 jaar gehuldigd. Ik stijg weer iets in het klassement, maar mannen als Willem Richter en Aat van de Water zijn nog niet ingehaald. Zij liepen hem al 30 keer. Als klap op de vuurpijl worden we ’s avonds bij de club ook nog eens gehuldigd als de meeste bijzondere prestatie van deze dag.
Het was een geweldige ervaring. Iedereen bedankt voor de aanmoedingen, leuke berichten en de foto’s (Tim Dekker, Shirley de Vries, RunningRonald, Niels Visser, Gerrit van Klaveren, RTV Rijnmond en Leen de Koning)

2014-04-13 marathon 099

IMG-20140413-WA0007

7 thoughts on “Klavertje 4 loopt Marathon Rotterdam

  1. Pingback: Marathon 100 !! | RunningHans

  2. Applaus voor alle klavertjes! De dames die waar anders als in Rotterdam zo’n mooi marathondebuut maken en dat ook nog in een hele nette tijd. Alle aandacht en huldiging zijn dan ook dik verdiend.
    De klavertjes 4 zien we hopelijk op 12 april 2015 weer hand in hand op de Coolsingel finishen.

  3. Toch iets heel aparts hoor… 4 uit een gezin dezelfde marathon samen uitlopen!!! Jullie gingen nog heel goed daar bij de 33 km waar ik jullie zag en dat zie je ook terug in de goede eindtijd…. vlekkeloos vlak gelopen…. proficiat allemaal en verder heel leuk dat het ook is opgepikt door de media en de club.

    Groetjes,

    Dorothé

  4. Geweldig, mooie foto’s, mooi verhaal, goed voorbereid en heel knap van beide dochters om het toch maar ff te doen ,proficiat fam v klaveren

  5. Knap hoor van je dochters, hun eerste marathon in zo’n mooie tijd lopen, daar mag je inderdaad wel heel trots op zijn (met dank ook aan het super haaswerk natuurlijk). En voor jou gefeliciteerd met je 25e marathon Rotterdam. Het was een fantastisch mooie dag voor jullie.

Geef een reactie

