Op weg naar nummer 100

P1040340Hoeveel moet je er nog? Dat krijg ik de laatste tijd vaak te horen. Nog maar 3 toch? Nee, nog 4! Voordat je de 100e marathon gaat lopen of wordt het dan je 100e? Soms ga ik nu zelf ook twijfelen. Het aantal wil na een week nog wel eens veranderen ;-). Ik kijk dan snel in mijn overzicht. Maar voordat je het weet is het huidige aantal van 95 weer achterhaald. De Kustmarathon kwam immers ook snel en onverwacht.

Zondag 25 oktober stond nummer 96 gepland: Marathon Brabant. Precies een maand na Lochness. Dat zou de 3e in een maand worden. Kan dat wel? Tuurlijk, want dat heb ik meer gedaan. De weersomstandigheden en de benen waren goed. Ik had er zin in. Het mocht dus een “rappe” marathon worden. Over de weersomstandigheden gesproken. Ik liep deze marathon ook op 27 oktober 2002. Door de storm werd de wedstrijd halverwege stilgelegd. En dat was verstandig ook lees je hier. Ik liep toen met ultraloper Bert Touw. De eerste ronde was nog redelijk te doen. Daarna werd het een beetje winderig. Jammer, anders had ik er 96 97 gehad?

In de Nobelaer trof ik de bekende gezichten die heel het land aflopen om marathons teP1040335 sprokkelen, zoals Ruud en Mo. Ook de, naar later bleek, latere winnaar en parcoursrecordhouder Patrick was van de partij. En mijn trainer Bouke met zijn haas Tom. Gudy liep de 10 km en vele clubgenoten en andere bekenden waren van de partij op de halve marathon.

Om 11.45 uur was het startschot van deze herfstmarathon, zoals hij in de volksmond ook nog wel eens genoemd wordt. Herfst is het daar niet altijd. Ik heb er op de laatste zondag van oktober wel eens met 23 graden gelopen. Ook vandaag was het niet fris. Prima weer voor een singlet.

P1040334Ik had gebruik gemaakt van de mogelijkheid om mijn eigen drankjes in te leveren. Best handig om zo’n flesje te pakken en dan weer gelijk door te kunnen en langzaam steeds wat te drinken. Clubgenoot John is ieder jaar een trouwe supporter van de (halve) marathon. Ook dit jaar was hij weer present en schoot hij weer wat leuke foto’s en nam mijn (half) lege flesjes van mij over. Bedankt John.

Het tempo zou op 5’15” per km moeten liggen. Nou wijken garmin en de markeringen langs de weg nog wel eens af. Hou dus altijd de markeringen aan en niet je garmin. Anders kan het wel eens fout gaan. Maar het ging redelijk goed. 5 km: 26′ – 10 km: 52’15” – 15 km 1:18′ – 21,1 km 1:50’13”. Als ik dit maal twee doe, moet ik uitkomen op 3:40’26”. Het werd uiteindelijk 3:41’22”. Slechts 56″ verloren in het 2e gedeelte. En met vlak lopen stijg je tussen 10 km en 42,2 km nog 54 plaatsjes in het klassement. En dan doen er maar 292 lopers mee. Dan haal ik in 32 km bijna 20% van het deelnemersveld in. Maar velen weten nog steeds niet dat je de marathon in het eerste gedeelte kan verliezen en in het tweede gedeelte kan winnen. #denkdaarmaareensoverna 😉

NaamloosIn ieder geval heb ik die fout natuurlijk ook een paar keer gemaakt in die 95 96 keer. Je12049535_716398521825147_4728575431644963813_nprobeert zo nu en dan wel eens wat. Vanaf 35 km moest er meer gewerkt worden om het tempo erin te houden. Vanaf 38 km zie je mijn hartslag duidelijk omhoog gaan. Toen werd het “vechten” en mezelf moed in praten. En dat ging goed. Mijn 3e tijd in mijn tweede hardloopleven.

Na afloop lekker douchen bij de plaatselijke atletiekvereniging en daarna een biertje met de clubgenoten in het Witte Paard. Eind van deze maand nummer 96 97.

One thought on “Op weg naar nummer 100

  1. Pingback: 97 en 98 binnen een weekje | RunningHans

Reacties zijn gesloten.