Spijkenisse Marathon

De 4 uur groep
De 4 uur groep

Al weer mijn 5e Sparkmarathon stond zondag op het programma. Ook mijn 5e van dit jaar. Wie had aan het begin van 2012 gedacht dat ik er dit jaar nog 5 zou kunnen lopen? Ik niet. Als ik nog terugdenk aan het geploeter in de eerste maanden van dit jaar, dan mag ik heel tevreden zijn over 2012.

Mijn 74e marathon mocht ik starten met startnummer 274. Ton en Ruud zouden de haas van dienst zijn van de 4 uur groep, zodat ik besloot om hierbij aan te sluiten. Helaas kon Ton door zijn blessure geen hele marathon aan en werd hij vervangen door clubgenoot Gerard. Traditiegetrouw komen vele bekenden op deze marathon af. Dus altijd leuk om iedereen weer eens de hand te kunnen schudden. Door de nieuwe sporthal op sportpark “De Brug” was er een overvloed aan kleedkamers en douches. Prima geregeld. Om 11 uur was de start van de marathon. Na enkele kilometers vormde de 4 uur groep zich. Het was een grote groep. Misschien wel 30/40 lopers.

Onderweg in de polder

Onderweg in de polder

Ik liep achterin. Dan moet je soms wel iets sneller lopen, maar dat was goed te doen in dit tempo. En het voordeel is dat je de ruimte hebt. Het was nu ook weer prima loopweer. Twee keer een klein buitje, 8 graden en de wind viel reuze mee (in zo’n groep). In de groep liepen ook Cock, John, Richard en Joeri, alias Cremke mee. Gezellig dus. Af en toe eens met elkaar praten breekt de tijd. Er werd netjes gelopen door de hazen. 5 km in 28’10”. Daarna weet ik niet echt de tussentijden meer. Volgens mij kwamen we halverwege in iets van 1:58’30” door. Ruim op tijd dus. Hoe verder we kwamen, hoe kleiner de groep werd. Ik denk dat er nog 10 lopers tot de finish bij konden blijven. In principe is dat een mooi resultaat, want het gebeurt vaak dat je als pacer helemaal alleen kom te lopen. Na de drankposten moest er regelmatig even flink aangezet worden om weer bij te komen. Dat lukte mij iedere keer goed.

Vlak voor het 25 km punt

Vlak voor het 25 km punt

Mijn hamstring ging ook van zich laten horen. Het been werd stijver. Mijn knie had na de Bruggenloop toch wel een “tikje” gekregen. Ik vermoed dat het door de afdalingen is gekomen en de snelheid waarmee ik liep. Gisteren deed hij het weer vrij goed. Af en toe bij een drankpost de hamstring goed rekken hielp wel. Helaas moesten Cock, John en Richard door verschillende redenen voortijdig de groep verlaten.

Voorbij 30 km. Bijna tijd om te gaan.

Voorbij 30 km. Bijna tijd om te gaan.

Op 30 km liepen we ongeveer een minuut voor op het schema van 5’40” per km. En aangezien 5’40” ook al een eindtijd in de 3:59 oplevert, liepen we nu rond een eindtijd van 3:58. Uiteraard had ik mijn marathontijdenlijstje van tevoren al bestudeerd. Ik had vandaag keuze uit 3:56 en 4:01. De rest was in de buurt van de 4 uur al afgevinkt. Aangezien de bovenbenen nog prima voelden, besloot ik voor de 3:56 te gaan. Rond 32/33 km sloop ik naar voren en langzaam liep ik van de groep weg. Iedere kilometer sloeg ik aan het rekenen om niet te vroeg, maar zeker niet te laat binnen te komen. Met nog 10 km te gaan en een gemiddelde van 5’25”/5’30” per km zou het goed komen. En dan maar hopen dat de kilometerbordjes goed staan. 😉 “We zien je nog hoor, Hans”, riepen ze vanuit de 4 uur groep. Ik stak mijn duim omhoog dat het dus nog goed ging. Te snel weglopen was in het geheel niet nodig. Bij 37/38 km zagen ze me niet meer.

Spijkenissebrug (40,5 km)

Spijkenissebrug (40,5 km)

Onderweg hadden we clubgenoot John al een paar keer gezien. Hij maakte foto’s. Hier staat zijn album. Ook Pim was er met zijn vrouw Yvonne. Pim maakt hele mooie foto’s en hij is dan ook een topfotograaf. Je vindt meer informatie op zijn site. Ben je door Pim gefotografeerd onder de Spijkenissebrug, vraag dan gratis je foto bij hem op. Ik passeer het bordje met 41 kilometer erop. Ik heb nog iets van 6’30” over voor de laatste 1200 meter. Tijd zat dus. Op de atletiekbaan hou ik nog iets in. Net achter mij loopt Frans Wildenbeest. Hij loopt zijn 100e marathon, roept de speaker. Een mooi moment om in te houden, te klappen en Frans voor te laten gaan in het finishvak. Zo kan ik netjes 3:56’06” afdrukken. De speaker roept iets van: “Deze loper denkt natuurlijk hoe moet ik ooit aan die 100 marathons komen? Zover ben ik nog niet.” Ik weet wel beter en steek 74 vingers in de lucht als ik de finish passeer. 😉 Haha. Uiteraard ben ik nog lang niet bij die 100 marathons. Alhoewel, ik kreeg vorige week een mail van Dutch 100 Marathonrunners dat ik er nog 27 moet lopen om in het klassement te worden opgenomen. Nu nog “slechts” 26 stuks.

Bijna 41 km

Bijna 41 km

Het was weer een mooie dag. 4 marathons in 9 weken zijn goed volbracht. Nu ga ik even “rusten”. Er is een goede basis gelegd voor de 60 van Texel. Op 13 januari beginnen de altijd fantastische trainingslopen bij CAV Energie voor de Marathon Rotterdam. Dan begin ik ook weer met de langere afstanden. De eerstvolgende marathon loop ik bij de Midwinter Marathon op 3 februari.

Hier vind je de uitslag en mijn garmingegevens. Ik wens iedereen prettige kerstdagen en een voorspoedig, gezond en sportief 2013.

13 gedachten over “Spijkenisse Marathon

  1. Top gelopen Trainert en vond het gezellig om even met je samen gelopen te hebben. Maar zoals wel meer gebeurd ben ik een afvallig typje hahahaha. Fijne dagen Hans.

  2. Dat de wondere de wereld nog niet uit zijn blikt wel weer hier boven.
    wie had dit inderdaad nog verwacht, Dat Hansje met gemak weer 42,915 weg raffelt alsof het een ommetje om het kerkplein is.
    100 marathons geen twijfel!

  3. Leuk weer eens samen te lopen alleen jammer dat ik het niet tot de streep vol kon houden. Jij bent ijzersterk teruggekomen en bewijst dat wel met die 5 marathons. De basis, en meer, is wel gelegd voor Texel.
    Fijne kerstdagen en tot ziens op oudjaarsdag.

  4. Hoi Hans,

    Inspirerend verhaal…. zelf kon ik deze week helemaal niet meer lopen na de Bruggenloop, dus de halve die ik stiekem bij Spark van plan was om te lopen ging niet door. 74 marathons is echt een superprestatie, sowieso 5 in een jaar ook. Ik zou echt niet herstellen. Vrouwen zijn toch zwakker wat dat betreft misschien? Ik in ieder geval wel. Een goed loopjaar gewenst in 2013 en misschien tot ziens bij Energie of elders.

    groetjes,

    Dorothé

  5. Was weer een mooi dagje zo, Hans. Je gaat gewoon heel lekker en natuurlijk wisten we dat de rekenmachine in je koppie goed werkte toen je de groep verliet en je doelstelling zou halen.
    leuk trouwens om recentelijk wel steeds een rolletje te spelen in je avonturen…

  6. Je hebt de laatste maanden laten zien weer helemaal terug te zijn. De 100 ga je zeker halen.
    Ik wens jou en je gezin hele fijne dagen en een gezond 2013. We zien elkaar weer in Apeldoorn. Voor jou nummer 75 dan al weer.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.